Владимир Доков:
ИЗП. ДИРЕКТОР НА EURO GAMES TECHNOLOGY
С амбиция и ентусиазъм EGT израстна за 20 г. в технологичен лидер в световната игрална индустрия
Фотограф: Дилян Марков Грим: Милена Тумангелова
Г-н Доков, честита награда „Фирмено Управление Gaming Industry 2021“ и честит юбилей на EGT! Малко или много са 20 години, за да успее да се развие една компания с такъв успех не само в България, но и на световния пазар?
Благодаря много от името на всички в EGT за признанието, както и за поздравленията за 20-ия ни рожден ден. Трудно може да се даде категоричен отговор на този въпрос, тъй като ние в EGT вярваме, че винаги има накъде да се развиваме и усъвършенстваме. Така че по-скоро бих казал, че за 20 години сме изминали част от пътя, който сме си начертали. Осъзнахме за тези години, че сме компания с огромен потенциал, а успехите ни както в България, така и на световния пазар, се дължат на комбинацията от огромно постоянство, ентусиазъм и силна вяра във възможностите от страна на всеки член на екипа ни.
Как стартира EGТ и за колко време се превърнахте в лидери? Как се промени игралната индустрия за тези 20 години?
EGT стартира от една голяма амбиция и страхотен ентусиазъм, които все още са присъщи за всеки член на екипа ни. Дори можем смело да кажем, че сме изградили EGT на базата на чист ентусиазъм. Това, че сме запазили и до ден днешен тази настройка, пък помага на компанията ни да расте органично вече 20 години. През това време сме се изправяли пред много предизвикателства, но винаги сме излизали по-силни и по-успешни, заради спазването на политиката ни към реинвестиции на печалбите в иновации. Конкретно за кризата през 2011 година, EGT взе смелото решение да продължи да инвестира в развитие на технологиите и сега, поглеждайки назад, вярвам, че това беше едно от най-важните решения, които сме взимали през годините. Безусловно то ни помогна много да се превърнем в един от технологичните лидери в игралната индустрия. Самата индустрия се променя всекидневно, като дигитализацията задължително е част от тази промяна, и затова ние работим с пълни сили, не само да сме в крак с промените, но и да инициираме и водим голяма част от иновациите. Аз съм изключително горд, че сме българска фирма, която е станала синоним за качество и иновации в толкова много юрисдикции и то конкурирайки се с мулти билионни компании от цял свят.
В колко държави оперира компанията и кои са страните-отличници, с които работите?
Euro Games Technology доставя продукти в над 100 държави, като имаме офиси в 26 от тях. Много сме горди с факта, че тези офиси са ръководени в голямата си част от български експерти, успешно изградили се и израснали именно в нашата структура. По този начин създаваме и един естествен мост между централата и всеки локален офис, което е много важно за нас. Офисите ни извън България са съсредоточени в регионите, които са от основен интерес за нас. Присъстваме в почти всички европейски държави, както и се гордеем с много успешните ни представителства в Латинска Америка, сред които Аржентина, Перу и Мексико.
Имате над 2500 служители от различни националности. Трудно ли се организира толкова голям екип като вашия?
Ние в EGT имаме отлично развита фирмена култура, която, до голяма степен, ни помага да имаме толкова добър и многоброен екип. А доказателството зад това твърдение е ниското текучество на кадри, с което се гордеем. Осъзнаваме, че работим с мотивирани професионалисти, на които предоставяме възможността да бъдат чути и техните идеи да бъдат развити. Всеки член на екипа ни не само участва в процеса по създаването на продукта, но и може да види крайния резултат от труда си.
Компанията ви инвестира ли в допълнителното развитие на своите служители?
Като всяка голяма и модерна компания и ние осъзнаваме важността да инвестираме в служителите си и да им предложим възможности за кариерно развитие. Освен това им предоставяме опции да се преквалифицират вътрешно, което ни помогна да запазим 100% от служителите си по време на COVID кризата. Партнираме си и с редица организации, за да можем да предложим външни курсове и програми за нашите служители.
Какви са основните фактори за успеха на EGT за израстването от локален производител до един от лидерите на международния пазар?
Както вече споменах, ентусиазмът и желанието ни за растеж, така характерни за първите дни на компанията, са част от нашето ДНК и ни помагат да се развиваме и днес. За нас е много важно, че оставаме здраво стъпили на земята и не позволяваме на успехите ни да ни главозамаят. Основен бизнес принцип за нас си остава да се вслушваме в клиентите си и да им предоставяме коректно, експедитивно и професионално решенията и продуктите, от които имат нужда. Много сериозно внимание отделяме и на оптимизацията на вътрешните процеси във всеки един офис, звено или дирекция в компанията.
Как се отнасяте към конкуренцията?
Още от самото начало ние приемаме конкурентите си по-скоро като наши колеги, защото, в много отношения, всички заедно работим за една и съща кауза. Това, което искаме да покажем е, че нашата индустрия е част от огромния сектор на забавленията и гейминга и едни от основните ни послания са свързани с промотирането на безопасна и честна игра.
Какви са тенденциите в казино индустрията в световен мащаб?
Тенденциите в световен план са за дигитализация на бизнеса. Този процес в нашата индустрия се ускори много заради ограниченията и мерките покрай COVID пандемията. Много от нашите клиенти насочиха вниманието и по-голямата част от инвестициите си в тази посока. За наше щастие, ние също бяхме започнали да мислим в тази насока и още преди две години стартира работа нова структура в компанията ни – EGT Digital. Затова плановете ни са да насочим голяма част от инвестициите си в онлайн бизнеса и да развиваме EGT Digital. Компанията е изцяло фокусирана върху B2B онлайн игрални решения от следващо поколение: спортни залагания, казино и лотарийни игри, както и „всичко в едно“ онлайн платформа за залагания. Визията ни за EGT Digital е да бъде пример за високоефективна организация, развиваща авангардни технологии, които допринасят за света на забавленията, като същевременно насърчават отговорната игра.
Какви са плановете на EGT за следващите 20 години и планирате ли инвазия на нови пазари?
Почти паралелно със стартирането на EGT Digital, ние създадохме и друга наша дъщерна компания – EGT Steel Production, с чиято дейност производственият цикъл на EGT става почти напълно независим и автономен. Именно желанието ни да сме още по-самостоятелни и самоснабдяващи се в производствения си процес е друг аспект от бизнеса, който ще развиваме през следващите години.
Относно пазарите, за нас Азия е нова територия, за която смятам, че имаме голям потенциал за развитие. В следващите години планираме отваряне на няколко офиса на този континент, като Филипините и Сингапур ще са от първите държави, на които ще стъпим в Азия.
Каква е вашата цел за развитие в бизнеса? Имате ли собствена, лична мисия?
Моята визия за развитието на EGT е да запазим устойчивия си ръст, като продължаваме да създаваме интересни продукти, които да са атрактивни и иновативни за пазара. За да постигнем това, и да продължим да се развиваме със същите темпове, ще продължим да гледаме винаги поне една стъпка напред в бъдещето, както сме се старали да правим през всички тези 20 години.
Вие сте изключително зает и активен човек. Остава ли ви време за пътуване и къде прекарвате ваканциите?
Колкото и да е натоварено ежедневието ми, винаги намирам време за семейството ми. Обичаме да пътуваме и да караме сноуборд, което предопределя и начина ни за изкарване на ваканциите през зимата. Друга голяма моя спортна страст е плуването, което практикувам при всяка една възможност.