Фотограф: Дилян Марков  Грим: Лора Славова   Цветя: Million Luxury Roses

 

Г-жо Попова, Вие сте Вицепрезидент по продажби и маркетинг на една от най-успешните български компании в световен мащаб, както и изобщо в гейминг индустрията – EGT. Лесна ли е комуникацията в компания с офиси в 28 държави?

EGT е голяма корпорация с офиси в цял свят, които попадат в различни часови зони. Освен това за нас работят хора от различни държави и принадлежащи към различни култури. На пръв поглед това са предпоставки за не особено лесна комуникация, но всъщност да си част от такъв интернационален екип е много динамично и интересно, а като добавим и факта, че всички работим в името на една и съща цел, бих казала, че не е кой знае колко сложно.

Разкажете как започна Вашата кариера.

Първата си сериозна работа започнах в агенция за недвижими имоти, когато бях на 18 години. После станах крупие на жива игра в казино на най-голямата круизна компания в света. Първоначално планирах това да е само временно занимание, но в крайна сметка продължи няколко години.

Към екипа на EGT се присъединих през 2011 година. Съвсем естествено първите ми задачи в компанията бяха свързани с продажбата на продуктите ни на круизни кораби, както и в Австралия. След това заедно с малък екип от още няколко колеги получихме възможността да развиваме бизнеса на EGT в Латинска Америка. Сега, 10 години по-късно, смея да твърдя, че сме изключителен пазарен лидер там.

Как протича един Ваш работен ден?

Голяма част от деня ми протича в Zoom, като в последните две години дистанционните срещи заемат все по-голяма част от ежедневието ни. Това ни дава възможност да поддържаме връзка с колеги и партньори от всички точки на света в рамките на един и същи ден, което е много ценно.

Много голяма част от времето ми преминава и в пътувания. Понастоящем EGT работи в над 100 държави по целия свят.

На какво се дължи успехът на EGT? Какво ви отличава от конкуренцията?

Това, което ни отличава от нашите конкуренти, са нашата гъвкавост, вниманието към детайлите, високото качество на продуктите ни, както и фактът, че те са къстъмизирани за различните пазари, където ги предлагаме. Разбира се, не на последно място идват и качествата на нашите кадри. Търговският отдел на EGT представлява екип от висококвалифицирани консултанти, фокусирани върху дългосрочните отношения с нашите клиенти. Това произтича и от естеството на нашия бизнес, който по принцип предполага установяването на такива връзки. Можем да се похвалим, че до ден-днешен имаме клиенти, с които работим от първия ден на компанията.

 

Кои са стъпките, които предприемате, за да стъпите на нов пазар?

Всяко стъпване на нов пазар стартира със серия от пазарни проучвания, като обикновено продуктовите са най-задълбочените. Опитваме се да разберем местните оператори, клиентите, играчите и конкурентите, за да преценим дали е удачно да навлизаме в този пазар и кой от продуктите ни е най-подходящ за него. Ако сметнем, че пазарът има потенциал, но в момента нямаме разработка, която да отговаря на местните вкусове, мислим по посока на това какъв продукт и за колко време трябва да изработим, за да имаме шансове да сме конкурентни и да заемем добри пазарни позиции.

Разбира се, данъчните и всякакви други аспекти също са от изключителна важност, както и да изберем правилния мениджър за тези пазари. Характерът на човек е от голяма важност за сработване с местната култура и затова е много важно мениджърът да е на мястото си, тъй като именно той е мостът между офисите и EGT.

 Какви са дългосрочните планове на компанията не само у нас, но и в световен мащаб?

Дългосрочните ни планове са свързани с това да сме компанията, в която всички млади таланти биха искали да попаднат и да се развиват професионално. За мен това би означавало, че сме лидер на всички нива.

Разбира се, отварянето на още няколко нови офиса е естествена част от еволюцията на нашата компания, както и развитието на нови вертикали в бизнеса. Със сигурност искаме не само да запазим позициите си, но и да се утвърдим като лидер на нови пазари.

Как стимулирате и мотивирате вашите служители?

Смятам, че хората имат различни стимули и най-важната задача на всеки мениджър е да усети каква е мотивацията на всеки човек, какво го вдъхновява в работата му и какво го задържа там.

Кои са най-важните качества за един бизнес лидер?

Да умее да слуша, да анализира и да предава знанията си. Да делегира част от правомощията и отговорностите си, без да се страхува, че може да бъде изместен. Да признава грешките си и да се учи от тях. Като цяло за мен ключът към успеха на един бизнес лидер е да има повече „Ние“ и по-малко „Аз“.

Сред най-важните качества се нарежда и способността на лидера да преценява кога помага и кога пречи, както и да оставя хората да мислят сами. В днешно време все по-често се говори за лидери, за това как или си лидер, или мениджър, но според мен човек може да бъде и двете, като връзката между тях е високата емоционална интелигентност.

Имате ли златно правило при вземането на решения и какво е най-трудното решение, което е трябвало да вземете досега в кариерата ви?

Смятам, че има хора, които по природа взимат решения лесно и никога не се колебаят, когато са поставени пред избор. Мога да определя себе си като такъв човек. Смятам, че все още не съм била изправена пред най-трудното решение в кариерата си.

Вие сте красива и изискана бизнесдама. Красотата помага или пречи в бизнеса?

Благодаря за комплимента! Аз работя в така да се каже мъжка индустрия и мога да кажа, че има немалка степен на подценяване на жените в нея. Старая се да не се фокусирам върху това и смятам, че колкото по-голям професионалист си, толкова по-малко значение имат полът и външният вид. Да знаеш какво правиш и да тежиш на мястото си със сигурност помага много повече от това да си симпатичен.

Kак измервате успеха?

Успехът може да означава различни неща за различните хора и винаги зависи от тяхната представа за живота и от личния им опит. За мен той не е свързан само с материалното. Успехът има много аспекти в живота на човек, но ако трябва да говорим конкретно за бизнес успеха, той е удоволствието от добре свършената работа и от създаването на нещо, което е устойчиво във времето.

Успехът в личен план за мен е да се чувствам в хармония със себе си.

Вие много пътувате. Но основно по работа. Остава ли  Ви време да съчетавате пътуването с почивка?

Да, винаги и е напълно задължително за всеки да знае кога е времето му за почивка, в което да успее да се зареди и да се върне към себе си. Този баланс е много важен за всеки човек и когато работата му е натоварена, се постига трудно. Ето защо трябва да се търси целенасочено.