Фотограф: Теди Грозданов Грим: Лоеа Славова
Г-н Спасов, честита награда „Business Leader 2023 Consulting and IT Industry“! Вече 7 години сте изпълнителен директор на KPMG IT Service. Какво виждате във визьора на каската си за следващите 7 години? Къде искате да стигнете не само с мотора си?
Със сигурност търсим растеж. Целим да бъдем над 1000 човека, да продължим да развиваме IT консултантския бизнес в България. С навлизането на AI и новите технологии ние се подготвяме за много сериозна бизнес трансформация, както вътрешно в нашата компания, така и в процеса на следващата вълна на дигитализация на бизнеса на нашите клиенти. AI ще доведе до фундаментални промени в начина, по който оперират консултантските компании, поради което ние вече стартирахме проекти, с които да редефинираме начина, по който доставяме услуги в направления като одит, данчъно консултиране, дигитална трансформация, киберсигурност и др.
Второто направление, по което работим активно, е да излизаме на все повече пазари. В момента организацията ни оперира в 18 страни, предимно в Европа, но имаме и клиенти в Щатите, Япония, Австралия, Сингапур. Само за последните 3 години успяхме да утроим присъствието си на различните пазари и продължаването на тази тенденция е много силна цел за нас. Искаме KPMG IT Service да бъде водещата организация за Technology Transformation Services към клиенти, както и да бъдем лидери в KPMG групата в предоставяне на подобен вид услуги.
Какво ви зарежда като технологичен бизнес лидер, тръгнал от старт-ъп и стигнал до глобална организация като KPMG?
Успехът. Това, което поддържаше мотивацията ни през годините, е да виждаме резултата от нашата работа и успеха, който клиентите ни постигнаха с услугите, които им предоставихме. Да виждаме успеха на нашата собствена компания, тръгнала от 15 и стигнала до 500 души и вдигнала нивото на технологичните консултантски услуги в България. Това, което и мен лично ме зарежда, е възможността с нарастването на организацията да допринесем за развитието на IT еко системата, за развитието на партньорството между бизнес и образование с всичките академии, които създадохме. Съвсем наскоро инвестирахме в създаването на нова зала в Центъра за върховни постижения в Техническия университет в София. Искаме да допринасяме и занапред за зрелостта на цялата IT индустрия, защото пазарът в България е много зрял от гледна точка на разработка на софтуер, предоставяне на аутсорсинг услуги, но IT консултантският бизнес все още има какво да догонва в сравнение с други по-зрели пазари в Западна и Централна Европа. И тук ние искаме да оставим своя отпечатък.
От 15 до 500 души екип за 7 години – къде е ограничението на скоростта за вас?
Единственото ограничение, което виждам, са талантите в индустрията, тъй като България е сравнително малка откъм население в сравнение с други държави в Централна и Западна Европа. От професионална гледна точка имаме реалната възможност да бъдем водещия технологичен център в KPMG групата в целия европейски континент. Ограничението е пазарът на таланти, което означава, че трябва да инвестираме в тяхното изграждане, но в същото време имаме голямо желание да превърнем София в технологичен център и магнит за таланти от цял свят. В момента над 20% от служителите в нашата компания са релокирани от други държави, но имаме нужда от все повече талантливи, квалифицирани и сертифицирани таланти. Знаем къде да ги намерим, но има нужда да работим и с държавните институции, за да постигнем по-добре работеща и ефективна програма.
Какъв е профилът на вашите клиенти и с какво вие допринасяте за техния успех?
Нашите клиенти са предимно в корпоративния сектор, имаме и някои клиенти в т.нар. upper mid-market. Това са компании, които могат да имат милиони или милиарди годишен оборот, като най-малките от тях са с по 5000+ служители. Оперираме на практика във всичките индустрии. Ние искаме да сме в позиция да помогнем на клиентите си да изградят своята дигитална стратегия и да знаят как могат да пораснат и да оптимизират своите финансови резултати чрез технологии. Имаме няколко решения в момента и те са в 3 насоки – трансформация на back office процеси, трансформация на front office процеси, и на трето място – нашите клиенти да станат Trusted организации.
Какво ви отличава от другите технологични компании в България?
На българския пазар има компании, които са много успешни в разработката на софтуер, но те в повечето случаи могат да доставят технологично решение по спецификация на клиента. Малко са компаниите като нас, които могат да започнат от фазата на стратегията, за да разберат какви са предизвикателствата, пред които е изправен клиентът и по-конкретно, какви са предизвикателствата, пред които е изправена индустрията, в която той оперира. И ние може да начертаем план какво да направят клиентите ни, за да се трансформират и да са по-успешни. Това ни прави доста по-различни, защото ние надграждаме.
KPMG ITS е част от KDN, какво означава това за вас?
KDN е нова, глобална организация от технологични центрове, която създадохме преди 2 години в KPMG групата. Целта е да трансформира начина, по който доставяме услуги към нашите клиенти. Това е решение за глобални клиенти, които имат присъствие в десетки държави по света. Технологичните центрове в KDN следва да работят по консистентен начин с еднакъв фокус върху технологи и процеси. Така всяка KPMG компания по света ще може да разчита на тяхната помощ за внедряването на услуги при крайните си клиенти.
В момента KDN наброява близо 5500 души и има три основни технологични центъра. София е водещият център в Европа, вторият център е в Малта, а третият е в Индия. Сега търсим възможност за създаване на център във Филипините, Мексико и т.н. Целим в следващите 5 години да достигнем до 60 000 души в глобален мащаб. Посоката е откриване на нови центрове, придобиване на организации, разширяване на KDN мрежата. За нашата компания в София това е огромна възможност, имаме готовност да излезем на повече пазари. Заради партньорството с останалите технологични центрове в KDN, можем да поемаме по-големи контракти, които трябва да се доставят в различни държави и в различни часови зони. За мен KDN представлява уникален шанс да поставим България на световната карта на KPMG и смятам, че го правим изключително успешно.
В момента глобалната KPMG организация говори много за партньорствата си с технологични гиганти като Майкрософт и ServiceNow. Как KPMG IT Service е част от този разговор?
KPMG IT Service, като водещ център за технологични услуги в KDN за Европа, участва активно в партньорските дискусии с големите компании като SAP, ServiceNow, Microsoft и др. Самите технологични компании, макар и донякъде да са конкурентни, имат партньорства помежду си. Microsoft са партньор със SAP, има и партньорства между ServiceNow и SAP, и т.н.
Нашата работа като консултантска компания е да помислим какво е предизвикателството пред клиента, да идентифицираме бизнес потребностите му и да предложим онези технологии, които най-добре отговарят на неговите нужди и бюджет. Стоим близо до нашите клиенти и свързваме бизнес нужди с технологични продукти.
В София работим много тясно с функционални консултанти в KPMG и с експерти от различни индустрии. Миналата година на глобално ниво KPMG обяви инвестиция от над $ 1 млрд. в рамките на следващите 3 години за разработка на решения съвместно с технологичните ни партньори.
Шоковата вълна в света, която засегна и ИТ индустрията, според вас ще стигне ли до България и как се подготвяте за подобен сценарий?
Виждам тази вълна като временно явление. Според мен, тя няма да има продължителен ефект. IT секторът ще продължава да се развива с много бурни темпове и пак ще има сериозна конкуренция между IT организациите на пазара. Това, което се случи в глобален мащаб, е, че видяхме как компаниите съвсем тактически решиха да оптимизират вътрешните си структури, но това не доведе до сътресения на пазара. В България се усети, но много лимитирано. Пазарът реагира изключително бързо и компаниите привлякоха този свободен талант.
Как бихте определили ИT индустрията в България – конкуренция или сътрудничество?
Реално и двете. Факт е, че повечето IT компании се познават и работят помежду си. Когато имат нужда, те изграждат партньорства и в същото време са конкуренти спрямо определени клиенти на пазара. Това е нормално явление. Ние имаме 10 локални партньори на българския пазар, които ни помагат в доставянето на услуги към крайни клиенти. С тях партнираме и по различни теми, като как да подобрим качеството на IT образованието в България, например. В същото време понякога се случва да сме конкуренти по отношение ня някой клиент. Компанията, която е по-подготвена и има по-добро решение на по-конкурентна цена, е естествено да успее да спечели клиента. IT еко системата ни е микс от конкуренция и партньорство.
Освен мотора, какво друго ви прави щастлив и как презареждате в свободното си време?
Презареждам с активност, със спорт, със занимания, които ангажират фокуса и вниманието ми, за да мога да се дистанцирам от работата и компанията. Имам две момчета, които са изключително активни и обикновено вечерно време и уикендите прекарвам с тях. Имам и доста хобита. Освен мотора, съм страхотен любител на ски, хайкинг, плуване. Всеки един спорт изисква концентрация и възможност да се откъсна от работата. Правя това и като научавам нещо ново. През свободното си време, дори и когато спортувам, слушам подкастове, интервюта. За мен това е шанс да придобивам повече знания и информация, дори когато съм активно зает с нещо различно.